Sökning: "media social konstruktion"

Visar resultat 6 - 10 av 65 uppsatser innehållade orden media social konstruktion.

  1. 6. Ensamstående mammor i nyhetsmedierna – spelar konjunkturen någon roll? : En textanalys om mediernas konstruktion av ensamstående mammor i relation till ekonomiska konjunkturer

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsstudier (SS)

    Författare :Karolina Nestor; Minja Bajramovic; [2023]
    Nyckelord :Single mother; lone mother; media construction; business cycle; swedish newspapers; frameanalysis; agenda-setting; claims-making; Ensamstående mammor; media; konstruktion; konjunktur; nyhetstidningar; gestaltningsteori; dagordningsteori;

    Sammanfattning : Economics is the hub of today's modern societies. The economic development has extensive consequences in society and affects the individual's everyday life in many ways. Of several actors in society, the media is one of the actors that influences, constructs and reproduces norms in society. LÄS MER

  2. 7. Kepsen av, eller? En socialkonstruktivistisk undersökningsstudie kring den icke religiösa huvudbonadens vara och icke vara i skolan och fritidshemmet.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Anders Bröms; Linnéa Davidsson; [2022-03-17]
    Nyckelord :Huvudbonad; Identitet; Roll; Fasad; Förbud; Konstruktion; Tillåtelse; Socialkonstruktivism;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker huvudbonadens vara eller inte vara i skolans verksamhet i samband med elevers identitetsarbete. Undersökningen tar sin utgångspunkt både hos yrkesverksamma lärare, annan pedagogisk personal i skolan men även ur ett samhällsperspektiv. LÄS MER

  3. 8. Dags att ta kvinnokroppen på blodigt allvar! : En studie om svenska varumärkens diskursiva konstruktion av kvinnors menstruation och självbild

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Julia Lundgren; Clara Nordqvist; [2022]
    Nyckelord :equality; feminism; gender; marketing; media; menstruation; representation; self-image.; feminism; genus; jämställdhet; marknadsföring; menstruation; media; porträttering; självbild; varumärkesidentitet.;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to find out how the female body is portrayed by Swedish brands focused on intimate care products. The focus lies on the brands Libresse and Deodoc and their marketing material on Instagram. A goal-oriented selection was carried out, based on three criteria in order to collect as much relevant material as possible. LÄS MER

  4. 9. “Som student är det jättesvårt att ha en optimal profil. Du har inte så mycket att visa där förutom dina studier” : En kvalitativ studie om identitets- och rollskapande på LinkedIn i ett professionellt sammanhang

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Melissa Gutierrez Olguin; Caroline Lagergren; [2022]
    Nyckelord :identity creation; representation; social norm; recruitment process; LinkedIn; audience; role-playing; front-stage; back-stage; idealization; employer; employee; personal; professional; university students; users; representation; stigma; exchange capital; identitetsskapande; framställning; social norm; rekryteringsprocess; LinkedIn; publik; rollagerande; front-stage; back-stage; idealisering; arbetsgivare; arbetstagare; personligt; professionellt; universitetsstudenter; användare; framställning; stigma; utbyteskapital;

    Sammanfattning : Framväxten av sociala mediers etablering i samhället har bidragit till att individers dagliga användning har ökat. Det har resulterat i att användarbeteenden har förändrats och att sociala medieplattformar numera kan användas för att främja karriären. LÄS MER

  5. 10. I reklamens värld : En semiotisk analys om hur manligt, kvinnligt och könsstereotyper framställs i två parfymreklamfilmer från varumärket Dior.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Frida Sundström; Josefin Markeling; [2022]
    Nyckelord :Media; kommunikation; genus; reklam; stereotyper; kön; semiotik;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka och analysera två valda reklamfilmer för parfym av Dior för att se hur de konstruerar könsstereotyper. De frågor vi förhåller oss till är hur manligt och kvinnligt framställs i reklamfilmerna samt vilken form av könsstereotyper som framträder. LÄS MER