Sökning: "semiotik mångfald"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden semiotik mångfald.

  1. 1. Mångfaldens omslag : En innehållsanalys av kulturell mångfald i bilderböcker på svenska riktade mot barn mellan 0-6 år.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Mina Djalali Dehghani; Emilia Lassfolk; [2023]
    Nyckelord :Cultural diversity; Picture book; Children s book; Representation; Identity; Kulturell mångfald; Bilderbok; Barnbok; Representation; Identitet;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka kulturell mångfald i bilderböcker på svenska som är riktade mot barn mellan 0-6 år. Projektet skulle bidra med ytterligare kunskap om representationer av kulturell mångfald i barnlitteraturen. LÄS MER

  2. 2. En kvalitativ bildanalys av influencer varumärkena CAIA och Rebecca Stella Beauty

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Sandra Babana; Vanessa Johansson Simic; [2022]
    Nyckelord :Kvalitativ; mångfald; bildanalys; semiotik; sexistisk; livsstil; exkluderande; media och kommunikation; marknadsföring; hälsa; ideal; reklamkampanjer; lansering; SMI; influencer; sociala medier; influencer marketing; social branding;

    Sammanfattning : Studiens mål och syfte handlar om att vi vill öka kunskap och förståelse kring hur varumärkena CAIA och Rebecca Stella Beauty väljer att marknadsföra olika produkter på i olika lanseringskampanjer. I koppling till mångfaldsperspektivet. LÄS MER

  3. 3. Reklam och Tradition - Allt var inte bättre förr : En semiotisk analys av Hansas julreklam över tre decennier

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Åse Dannbring; Hilma Bengtsdotter; [2022]
    Nyckelord :advertising; Christmas advertising; commercial; commercialization; diversity; gender; identity; representation; stereotype; semiotics; tradition; genus; identitet; julreklam; kommersialisering; mångfald; reklam; representation; stereotyp; semiotik; tradition;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka Hansas (ett varuhus i södra Sverige) julreklam över de senaste 30 åren, genom en kvalitativ semiotisk analys. Detta gör vi för att ge inblick i hur representation, stereotyper och identitet kommer till uttryck i Hansas reklam i skenet av förändrade och beständiga samhällsvärderingar. LÄS MER

  4. 4. Estrid : att bygga ett varumärke på feministiska budskap

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Antonia Olsson Aasen; Frida Nouvel; Cecilia Bos; [2021]
    Nyckelord :Feminism; Commodified Feminism; Cultural Branding; Marketing Communication; Feminism; Kommodifierad Feminism; Kulturell Branding; Marknadskommunikation;

    Sammanfattning : Inom marknadskommunikation har det genom åren blivit allt viktigare för företag att engagera sig i sociala frågor i syfte att bygga upp sitt varumärke (Dahlén, Lange & Rosengren2017). Genom samhällsutvecklingen har synen på könsstereotyper och ideal förändrats vilket har bidragit till att feministiska budskap inom reklam har tagit en väsentlig roll. LÄS MER

  5. 5. Hur representeras etniska minoriteter under skyddsutrustning? : En komparativ semiotisk innehållsanalys av Under Armours reklamfilmer ur ett postkolonialt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Oskar Sörling; Hasib Zolic; [2021]
    Nyckelord :Semiotics; representation; postcolonialism; social movements; marketing communications; Under Armour; BLM; Semiotik; representation; postkolonialism; sociala rörelser; marknadskommunikation; Under Armour; BLM;

    Sammanfattning : Med bakgrund i Black Lives Matter-demonstrationerna problematiserar den här studien två reklamfilmer från sport- och klädföretaget Under Armours (UA:s) kampanj The only way is through med syfte att studera hur normer och värderingar främjas utifrån jämlikhet och mångfald i UA:s reklamfilmer. Detta studeras genom att undersöka hur vita personer, färgade personer (POC) och personer med olika etnisk bakgrund representeras i UA:s reklamfilmer och vad det finns för likheter och skillnader mellan dessa representationer. LÄS MER