Sökning: "vad ord egentligen"
Visar resultat 1 - 5 av 88 uppsatser innehållade orden vad ord egentligen.
1. AI-paradoxen
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Filosofiska institutionenSammanfattning : Derek Parfit är kanske en av vår tids mest kända moralfilosofer. Parfit inleder sin första bok Reasons and Persons med att ställa frågan: vad har vi mest skäl att göra? Hans fråga berör vad som egentligen har betydelse, en fråga som han fortsätter att beröra i sin andra bok On What Matters. LÄS MER
2. Den föraktade friheten : En idéhistorisk analys av några politiska värderingar i öst och väst
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudierSammanfattning : Tal och texter kan innehålla så mycket; både uppenbara budskap och det som finns mellan raderna. Jag tror att vi kan lära oss mycket genom att ta del av andra människors ord och begrepp. Genom de begrepp vi använder uttrycker vi våra värderingar – det vi ser som bra och dåligt, viktigt och oviktigt. LÄS MER
3. Att sätta ord på siffror - Hur kunddata tillför värde till dagligvaruhandeln
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskapSammanfattning : Idag finns tekniken och verktygen för att ta fram siffror, men vad siffrorna egentligen betyder och hur de ska förstås för att skapa värde är däremot tvetydigt. Syftet är att bidra med djupare förståelse för hur insamlad kunddata tillför värde till aktörer i dagligvaruhandeln. LÄS MER
4. Genus och stereotyper i Mumindalen
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen; Lunds universitet/SociologiSammanfattning : I denna uppsats har jag analyserat hur karaktärerna i tv-serien I Mumindalen framställs ur ett genusperspektiv. Att valet föll på tv-serien hade främst att göra med att jag såg hur barn bearbetar det de ser genom den fria leken och önskade därför undersöka närmare vad som egentligen förmedlas via tv-program för barn. LÄS MER
5. Vad säger vi egentligen? En kvalitativ studie om sångterminologi och dess påverkan på sångpedagogiken inom eftergymnasiala utbildningar
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : After many years of vocal studies we have experienced that the terminology within vocal education needs to be clarified. The purpose of this study was to research how different voice pedagogues in post-secondary school work with vocal registers and voice terminology, focusing on the female voice and the middle register. LÄS MER