Sökning: "Voluntary music education"

Visar resultat 6 - 10 av 11 uppsatser innehållade orden Voluntary music education.

  1. 6. Musik- och kulturskolornas ideologi ur ett bildningsperspektiv

    Master-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Håkan Sandh; [2019]
    Nyckelord :Music; music school; drama; visual art; dance; School of Arts; history; ideology; bildung; Musik; musikhistoria; musikskola; kulturskola; historia; ideologi; bildning;

    Sammanfattning : In the years around 1950 the first Music Schools – organized by the municipalities – started in Sweden. They were a result of local initiatives. They were not a part of the national school system. Instead their focus was on creating opportunities for children to learn to play an instrument in their spare time. LÄS MER

  2. 7. Vi äro musikanter, men vill färre och färre spela basfiol och flöjt? : En kvalitativ studie av barns val av instrument till den frivilliga musikundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

    Författare :Daniel Hägg; [2015]
    Nyckelord :Music school; choice of instrument; children; role models; influence; interviews; socio-cultural perspective; Kulturskolan; instrumentval; barn; förebilder; påverkan; intervjuer; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Studien syftar till att få en djupare insikt i hur sociala och kulturella faktorer påverkar barn och ungdomar i deras val av instrument för studier på en kulturskola. I bakgrundskapitlet presenteras tidigare forskning och annan relevant litteratur inom studiens ämnesområde. LÄS MER

  3. 8. Är musik- och kulturskolan till för alla

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Johan Lindelöf; [2014]
    Nyckelord :Musik- och kulturskola; Kommunal musikskola; Musikpedagogik; Utbildningsvetenskap; utbildningspolitik; frivillig utbildning; undervisning; musik. Educational Science; Music Education; community school of music and art; education politics; voluntary education; music; instrument; music teaching.; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : I detta arbete är en undersökning av huruvida musik- och kulturskolan når ut till alla barn och ungdomar i samhället. Syftet är att undersöka om kulturskolor runt om i landet har en konkret arbetsplan för att deras verksamhet når ut till alla barn- och ungdomar i deras verksamhetsområde. LÄS MER

  4. 9. Musik- och kulturskolan : Olika sätt att se på frivillig musikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Musikhögskolan Ingesund

    Författare :Patrik Olsson; [2011]
    Nyckelord :Community School of Music and Art; expectations; quality; recruitment; cultural change; musik- och kulturskolan; förväntningar; kvalitet; rekrytering; kulturell förändring;

    Sammanfattning : Undersökningens syfte är att få djupare förståelse och insikt i vilken uppgift musik- och kulturskolan har i samhället. Utifrån detta syfte är avsikten att få en inblick i vilka arbetsmetoder som används för att rekrytera, behålla och utveckla elever samt att få kunskap om olika faktorer som påverkar kursutbud och utveckling av skolan. LÄS MER

  5. 10. Den frivilliga utvecklingen - Om hur instrumentallärare i kommunala musik- och kulturskolor utvecklar sitt pedagogiska arbete

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Sami Ylinen; [2011]
    Nyckelord :municipal music school; teacher; optional; voluntary; evaluation; assessment; development; instrument; song; competency; knowledge; improvement; change; kommunal; kulturskola; musikskola; utvärdering; utvecklingsarbete; sång; lärare; kompetens; kunskap; förbättring; förändring; Performing Arts;

    Sammanfattning : Title: The voluntary evolution - About how music teachers in municipal music schools evaluate and develop their pedagogical work This paper aims to find out if the teachers at the Swedish municipal music schools evaluate and develop their pedagogical methods and everyday teaching. I also explore what methods they use in order to do so, and whether the frequency and methods depend on the teachers' background and amount of experience. LÄS MER