Avancerad sökning

Hittade 5 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Slöjan i mångfadens ljus : En diskursanalys av hur svenska företag hanterar jämlikhetskritik

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Genusvetenskap

    Författare :Amanda Gyunda; [2023]
    Nyckelord :Genus; Genusvetenskap; Mångfald; Representation; Jämlikhet; Intersektionalitet; Postkolonialism; Kriskommunikation; Varumärkeskris; Makt; Bourdieu; Kapital; Arla; Bris; Mathem; Kapitalism; Sjal; Slöja; Diskursanalys; Förgivettagande; Subjektsposition;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur svenska företag hanterar jämlikhetskritik genom en analys av två parters kritiserade reklamkampanjer där kvinnor i sjal representeras. Jämlikhetens konflikt med kapitalismen är central och i studien behandlas frågor om makt, representation, genus och ras. LÄS MER

  2. 2. "Det är det jag brukar säga, vi jobbar ju med ständig kriskommunikation" : En receptionsstudie av hur känslor används av kommunikatörer samt tolkas av mottagare i hållbarhetskommunikation

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Linnea Forssell; [2021]
    Nyckelord :Sustainability communication; Feelings; Emotions; Behavior change; Commercial; Reception study; Visual semiotic analysis; Qualitative interviews; Hållbarhetskommunikation; Känslor; Beteendeförändring; Reklam; Receptionsstudie; Semiotisk bildanalys; Kvalitativa intervjuer;

    Sammanfattning : The purpose of this reception study is to increase the understanding of how perceptions correspond between communicators and recipients regarding which feeling is perceived to engage the most in the context of sustainability communication. The theoretical frame stretches from Sara Ahmed's theory about how actions are reactions of feelings, the green gap, living in denial, Tim Jensen’s theory about environmental guilt and theories in politics that include subactivism and Chantal Mouffe's theory about the importance of an “us and them” in opposition political movements. LÄS MER

  3. 3. Online firestorm: Hot eller möjlighet?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Elsa Glans; Julia Karlsson; [2020]
    Nyckelord :strategisk kommunikation; online firestorm; värderingsbaserad reklam; Hall; varumärkeskommunikation; kriskommunikation; sociala medier; Social Sciences;

    Sammanfattning : Existing research on online firestorms is usually based on the common assumpt- ion that the phenomenon poses a threat to brands, which at all costs need to be prevented, mitigated or eliminated. In this study we offer a different perspective of the preconceived notion of an online firestorm and argue that an online firestorm does not necessarily have to be counteracted, but rather can strengthen a brand. LÄS MER

  4. 4. I ögat av en firestorm- en netnografisk studie om svenska parakrisers dynamik

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Johanna Dovander; Lovisa Bergström; [2019]
    Nyckelord :strategic communication; crisis communication; public relations; paracrisis; firestorm; social media; crisis management; moral cultures; victimhood culture; strategisk kommunikation; kriskommunikation; parakris; sociala medier; krishantering; moralkulturer; offerkultur; Social Sciences;

    Sammanfattning : In Sweden, we increasingly face headlines where organizations are accused of inappropriate statements, offending ads and unethical actions. These firestorms, which emerge without any warnings, cause major challenges for organizations’ marketing communication. LÄS MER

  5. 5. Hos  rörmokaren finns de sämsta rören : En kvalitativ fallstudie om sociala mediers betydelse för reklam- och kommunikationsbyråer vid kriskommunikation

    Kandidat-uppsats, Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Eric Degaardt; Dennis Demirtok; [2013]
    Nyckelord :Pre-crisis Communication; Crisis Communication; Credibility Crises; Social Media; Relationship Building; Trust; Transparancy; Förkris; kris; kommunikation; förtroende; sociala medier; relationsbyggande; transparens;

    Sammanfattning : Problem: Companies are becoming more active in social media. They usechannels such as Facebook, to communicate and interact with theirenvironment. In connection with this, companies must also be prepared todeal with crises in social media. Previous research shows no clear guidelineson how companies can work in social media to prevent crises. LÄS MER