Avancerad sökning

Visar resultat 21 - 25 av 50 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 21. Grön retorik? : En kvalitativ semiotisk analys av Oatly’s visuella retorik i Sustainability Report 2020

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Amalia Enulf; [2022]
    Nyckelord :Visual rhetoric; Oatly; greenwashing; visuell retorik; Oatly; greenwashing;

    Sammanfattning : Det blir ett alltmer vanligt krav på företag att redovisa hållbarhet i sin produktion. Oatly är ett företag som gjort hållbarhet och miljöaktivism till en del av sin varumärkesidentitet. Denna studie undersöker hur de uttrycker denna identitet i Sustainability report 2020. LÄS MER

  2. 22. Stilleben inom Musikvideo : En semiotisk och ikonografisk analys om vad stilleben iYeules musikvideo Pretty Bones kommunicerar

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Mathilda Matsson; [2022]
    Nyckelord :Semiotic analysis; Music Video; Still Life; Femininity; Femme; Art History; Youtube; iconography; semiotik; semiotisk analys; musikvideo; femininitet; femme; konsthistoria; youtube; ikonografi;

    Sammanfattning : My study contains a semiotic analysis of three screen captures of still lifes from the music video PrettyBones by the artist Yeule, directed by Joy 秀 Song. The music video depicts several scenes with inspiration from the Dutch great power era and it’s still life painting. LÄS MER

  3. 23. Reklam och Tradition - Allt var inte bättre förr : En semiotisk analys av Hansas julreklam över tre decennier

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Åse Dannbring; Hilma Bengtsdotter; [2022]
    Nyckelord :advertising; Christmas advertising; commercial; commercialization; diversity; gender; identity; representation; stereotype; semiotics; tradition; genus; identitet; julreklam; kommersialisering; mångfald; reklam; representation; stereotyp; semiotik; tradition;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka Hansas (ett varuhus i södra Sverige) julreklam över de senaste 30 åren, genom en kvalitativ semiotisk analys. Detta gör vi för att ge inblick i hur representation, stereotyper och identitet kommer till uttryck i Hansas reklam i skenet av förändrade och beständiga samhällsvärderingar. LÄS MER

  4. 24. Paketering av tequila : Vilka typer av representationer förekommer i paketeringen och marknadsföringen av tequila i Mexiko, USA och Sverige och vad säger det om respektive marknader?

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Ossian Gynther; [2022]
    Nyckelord :Graphic design; marketing; representation; semiotic analysis; tequila; Grafisk design; marknadsföring; representation; semiotisk analys; tequila;

    Sammanfattning : Denna studie är en visuell semiotisk analys av tre olika märken av tequila i tre olika länder och hur deras flaskor presenteras och representeras visuellt. Studien tittar på de mest sålda tequilaflaskorna i respektive land och genom det kanske man förstår vad det säger om det landet och deras förhållande till tequila men även Mexiko. LÄS MER

  5. 25. Maskulinitetens många ansikten : En semiotisk analys om hur maskulinitet visualiseras i reklambilder

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Johanna Hagenborn; [2022]
    Nyckelord :Genus; maskulinitet; hegemonisk maskulinitet; reklamkampanj; Suitsupply;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsatsen är att undersöka hur maskulinitet visualiseras i två av Suitsupplys reklamkampanjer, Shameless från 2010 och The New Normal från 2021. Genom att utföra en semiotisk analys på en av bilderna från respektive kampanj skulle frågeställningen “På vilka sätt visualiseras maskulinitet i Suitsupplys reklambilder från 2010 respektive 2021?” besvaras. LÄS MER