Sökning: "visuell analys"

Visar resultat 21 - 25 av 467 uppsatser innehållade orden visuell analys.

  1. 21. Varför Ava-tar de på allt? : En kvalitativ analys av hur visualiseringen av händers interaktion påverkar hur åskådare upplever världen i filmen Avatar

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Cassandra Campbell; [2023]
    Nyckelord :Avatar; phenomenology; film phenomenology; perception; hands; cognition; narrative; narrative functions; embodiment; embody; immersion; science fiction; interaction; tactile; haptic; sensory; eye-hand-coordination; visual communication; communication; film; Avatar; fenomenologi; filmfenomenologi; perception; händer; hand; kognition; narrativ; narrativa funktioner; inlevelse; förkroppsligande; science fiction; interaktion; interaktionsdesign; taktil; haptik; öga-hand-koordination; sensorisk; upplevelse; visuell kommunikation; kommunikation; film; filmberättande; vargar; varg; teater; Naturskyddsföreningen; animation; rörlig bild; naturpolitik; narrativ; berättande; kommunikation; visuell kommunikation;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en fenomenologisk studie som utreder hur visualiseringen av händer påverkar hur filmbetraktare upplever världen i filmen Avatar.  Analysen utreder tre scener från Avatar, som visar händer som interagerar med föremål som är okända för både filmkaraktärens och betraktarens del. LÄS MER

  2. 22. Indirekt reklam av alkohol på Instagram : En kvalitativ studie i hur Hernö Gin använder semiotiska resurser för att indirekt uppmana till konsumtionen av alkohol

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Filip Andersson; [2023]
    Nyckelord :Semiotic resources; advertising. alcohol consumption; indirect messages; Semiotiska resurser; reklam; alkoholkonsumtion; indirekta meddelanden;

    Sammanfattning : I det digitala samhället har reklamens utveckling och användning genomgått förändringar, där den visuella reklamen i sociala medier har blivit den mest framträdande formen av reklam. En särskilt kontroversiell typ av reklam är alkoholreklam, eftersom den kan påverka människor till ökad alkoholkonsumtion, vilket kan få negativa konsekvenser. LÄS MER

  3. 23. Klick! – ett fotografi blir till : den retoriska energin i Lennart Nilssons bilder

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Retorik

    Författare :Kim Ekblom; [2023]
    Nyckelord :Fotografi; retorik; visuell retorik; semiotik; denotation; konnotation; punctum; emotionell appell; Lennart Nilsson.; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Fotografier är estetik och retorik förenade och äger en fascinerande dragningskraft. De har förmågan att ordlöst fånga företeelser och fängsla sin publik. Det blir retoriskt i bemärkelsen att det som påverkar våra värderingar och synsätt formar också vår blick på världen. LÄS MER

  4. 24. @FORSVARSMAKTEN - En analys av visuell identitet på Instagram

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Alice Bergmark; Victor Lind Palmstadius; [2023]
    Nyckelord :Försvarsmakten; visuell identitet; myndigheter; sociala medier; digital visuell identitet; Swedish Armed Forces; visual identity; government; social media; digital visual identity; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : This thesis examines how the Swedish Armed Forces communicates its visual identity through Instagram, one of the most popular social media platforms today. The purpose is to analyze which visual elements the Swedish Armed Forces use to express their identity, which visual elements appear most in their Instagram posts, and how their existing visual identity manual is reflected on the platform. LÄS MER

  5. 25. Informationshantering med BIM i Renovering-,Om- och Tillbyggnadsprojekt (ROT) : En kartläggande studie av hur information i relationshandlingar från fastighetsförvaltning överförs och kan implementeras i en projektering i BIM

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/JTH, Byggnadsteknik och belysningsvetenskap

    Författare :Filippa Haglund Kimmefors; Ida Melander; [2023]
    Nyckelord :BIM; digitalization; facility managment; information managment; reconstruction; renovation; HVAC; BIM; digitalisering; fastighetsförvaltning; informationshantering; ombyggnad; renovering; tillbyggnad; VVS;

    Sammanfattning : The construction industry is in constant development and is currently in a transition period from traditional planning carried out in 2D format to a predominantly digitalizedplanning in 3D. Previous research shows that this leads to varying ways of saving and managing building information. LÄS MER