Sökning: "mångfald feminism"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden mångfald feminism.

  1. 1. Slöjan i mångfadens ljus : En diskursanalys av hur svenska företag hanterar jämlikhetskritik

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Genusvetenskap

    Författare :Amanda Gyunda; [2023]
    Nyckelord :Genus; Genusvetenskap; Mångfald; Representation; Jämlikhet; Intersektionalitet; Postkolonialism; Kriskommunikation; Varumärkeskris; Makt; Bourdieu; Kapital; Arla; Bris; Mathem; Kapitalism; Sjal; Slöja; Diskursanalys; Förgivettagande; Subjektsposition;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur svenska företag hanterar jämlikhetskritik genom en analys av två parters kritiserade reklamkampanjer där kvinnor i sjal representeras. Jämlikhetens konflikt med kapitalismen är central och i studien behandlas frågor om makt, representation, genus och ras. LÄS MER

  2. 2. Self-branding on elite level : How female athletes use social media for empowerment

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Stephanie Wiebach; [2022]
    Nyckelord :social media; feminism; empowerment; sports; athletes; self-branding; media; economics; management; ethics; digital marketing; internet; diversity; society; female athletes; new media; strategy; sociala medier; feminism; egenmakt; idrott; atlet; self-branding; media; ekonomi; hantering; etik; digital marknadsförare; internet; mångfald; samhälle; kvinnliga idrottare; nya medier; strategi;

    Sammanfattning : Professional athletes use social media for many different purposes. That includes sharing personal lives, sport achievements as well as endorsements and branding activities with sponsors. LÄS MER

  3. 3. Estrid : att bygga ett varumärke på feministiska budskap

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Antonia Olsson Aasen; Frida Nouvel; Cecilia Bos; [2021]
    Nyckelord :Feminism; Commodified Feminism; Cultural Branding; Marketing Communication; Feminism; Kommodifierad Feminism; Kulturell Branding; Marknadskommunikation;

    Sammanfattning : Inom marknadskommunikation har det genom åren blivit allt viktigare för företag att engagera sig i sociala frågor i syfte att bygga upp sitt varumärke (Dahlén, Lange & Rosengren2017). Genom samhällsutvecklingen har synen på könsstereotyper och ideal förändrats vilket har bidragit till att feministiska budskap inom reklam har tagit en väsentlig roll. LÄS MER

  4. 4. ”Vem får vara människa på vems villkor?” : En undersökning av institutionell mångfald på Museum Anna Nordlander

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Genusvetenskap

    Författare :Charlie Strängberg; [2021]
    Nyckelord :gender; diversity; resistance; museum; institution; feminism; organization; genus; mångfald; motstånd; museum; institution; feminism; organisation;

    Sammanfattning : This essay researches institutional diversity in the unlikely combination of institution and feminist organization, Museum Anna Nordlander (MAN), a contemporary art museum with a gender and identity focus in Skellefteå, Sweden. Using mostly theories presented in Sara Ahmed’s work, On Being Included: Racism and Diversity in Institutional Life from 2012, this essay examines the museum’s preconditions for successful diversity work, how diversity is understood and made, and, finally, how diversity is expressed in its exhibitions. LÄS MER

  5. 5. Situated Gaming: The story of the past, present and future in women's digital game world.

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola

    Författare :Donya Anad; Haojue Gong; [2018]
    Nyckelord :Situated Knowledge; feminism; diversity; equality; game; design; programming; community; time-line.; Situated-knowledge; feminism; mångfald; jämlikhet; spel; design; programmering; samhälle; tidslinje.;

    Sammanfattning : In this bachelor thesis we research and discuss a theme that has been the focus for many feminist figures and groups in both older and recent content where they clash together in an effort to find a solution to a problem that has been plaguing our society. The problem being; a lack in diversity inside Game development companies and creation, thus our question becomes; how can We include or encourage more women to enter the digital world and participate in programming and game making. LÄS MER