Sökning: "genus skola mångfald"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden genus skola mångfald.

  1. 1. Mångkultur och genus i barnlitteratur : En studie av elevers bänkböcker i årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Madeleine Henriksson; [2022]
    Nyckelord :Barnlitteratur; genus; mångkultur; textanalys;

    Sammanfattning : I denna studie har tre barnböcker analyserats ur ett mångfaldsperspektiv. Syftet med studien är att undersöka aspekterna genus och mångkultur i elevers bänkböcker. Detta är kopplat till ett av skolans uppdrag om att ge eleverna kunskap om mångfald och förståelse för olikheter. LÄS MER

  2. 2. En undersökning om hur läroböcker skildrar etnicitet och genus i religionskunskap i den svenska grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sebastian Friberg; Mohamed Hassan; [2022]
    Nyckelord :Mångfald; Genus; Etnicitet; Läromedel; Läroböcker; Religion; Skola; Intersektionalitet; Orientalism;

    Sammanfattning : Vi har under våra VFU- perioder sett hur religionsläroböcker brister i skildringen av etnicitet och genus och därför bestämde vi oss att undersöka två läroböcker i vårt examensarbete. Vårt syfte har varit att undersöka om hur religionsläroböcker skildrar etnicitet och genus och vi har utgått från följande frågor:  Hur skildras etnicitet och genus inom religionsämnets läroböcker?  Vilka texter och bilder används i religionsämnets läroböcker gällande etnicitet och genus? Vi har använt oss av två teoretiska utgångspunkter. LÄS MER

  3. 3. Inkluderande eller exkluderande läromedel? : En analys av läromedel i engelska utifrån genus, etnicitet och funktionsvariation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sara Hamberg Bräck; Sofia Lindblad; [2020]
    Nyckelord :genus; etnicitet; funktionsvariation; representation; inkludering;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att analysera hur genus, etnicitet och funktionsvariationer representeras i läromedel i engelska för årskurs 3 samt om det har skett någon utveckling från början av 2000-talet tills idag. En läromedelsanalys har utförts av de utvalda läromedlen Lift off Juniors (2002) och Magic! (2019) utifrån perspektiv på genus, etnicitet och funktionsvariationer. LÄS MER

  4. 4. EN SKOLA FÖR ALLA : - En studie i hur mångfald tas till vara av pedagoger i dagens skola

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Sandra Svensson; Emma Warholm; [2013]
    Nyckelord :”En skola för alla”; etnicitet; genus; inkludering; mångfald; segregering och social klass.;

    Sammanfattning : I det globaliserade samhälle vi lever i dag har vi funnit ett intresse i att skapa en studie om ”En skola för alla”. Dagligen möts vi av en mångfald i skolan. Fast att styrdokumenten pekar på ”En skola för alla” menar tidigare forskning att verkligheten ser annorlunda ut. LÄS MER

  5. 5. Mångfald och variation i elevers uppfattning av sagan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Karolina Gullberg; Annette Olausson; [2009]
    Nyckelord :lärande; saga; sagan; sagor; berättelser; konstsaga; samlärande; högläsning; läsning; boksamtal; samtal; gruppsamtal; bild; måla; rita; reflektion; reflektera; eftertanke; genus; kön; sociokulturell teori; hermeneutik; populärkultur; påverkan; kultur; elever; barn; barnböcker; barnbok; bok; böcker; diskussion; diskutera; grupp; uttryck; uppfattning; tolkning; tala; lyssna; berätta; intervju; filosofi; filosofiska samtal; livsfrågor; skola; mångfald; variation; elevers; elevperspektiv; barnperspektiv; perspektiv; bildskapande; identitet; flickor; pojkar; Vygotskij; Dewey; Chambers; Davies; Stark.;

    Sammanfattning : Bakgrund:     Då skolan av tradition fokuserar mer på elevernas läs- och skrivförmåga än på deras förmåga att tala och lyssna anser vi att det är av vikt att verka även för dessa aspekter av lärande. Enligt styrdokumenten skall vi anpassa vår undervisning efter varje elevs individuella förutsättningar. LÄS MER