Sökning: "min personliga kultur"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden min personliga kultur.

  1. 1. "Min roll är viktig, den kan stärka dem" En kvalitativ intervjustudie om muntliga framställningar av roller, kultur och samspel inom svenska häkten.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Elsa Skaar; Josephine Åsander; [2023]
    Nyckelord :Emotionellt lönearbete; yrkeskultur; yrkesroll; Kriminalvården; svenska häkten.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Trots den överväldigande kritiken riktad mot svensk häktesverksamhet, kvarstår en brist på forskning inom området. För att utforska området syftar därmed denna studie till att undersöka muntliga framställningar om samspel, kultur och roller bland svenska kriminalvårdare med hjälp av följande forskningsfrågor: 1. LÄS MER

  2. 2. Hur formas judisk identitet i Sverige? Ett inifrånperspektiv av uppfattningar och praktiserande

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studier

    Författare :Adrian Rappestad; [2022-04-07]
    Nyckelord :Socialantropologi; Kultur; Judisk identitet; Unga Vuxna;

    Sammanfattning : Den här uppsatsens mål är att undersöka hur identitet praktiseras och uppfattas av människor med judisk bakgrund som lever i Göteborg. Uppsatsen ställer frågor om att leva i två olika kulturer, dels den svenska som är det samhälle som dessa personer lever och är integrerade i och dels den judiska som är etnisk och en del av den personliga identiteten. LÄS MER

  3. 3. Innebandyns jämställdhet : En kvantitativ undersökning om innebandyspelares upplevelser av jämställdheten inom föreningsinnebandyn i Värmland

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Alva Ek; [2022]
    Nyckelord :Gender equality; Norms; Floorball; Experiences; Gender; Jämställdhet; Normer; Innebandy; Upplevelser; Genus;

    Sammanfattning : Jämställdhet är en mänsklig rättighet, men trots det präglas idrotten fortfarande av en mansdominerad kultur. Hur de aktiva spelarna som ligger till grund för att idrottsrörelsen finnssjälva upplever jämställdheten i sin idrott, är däremot ett till stora delar outforskat område. LÄS MER

  4. 4. “Mobiltelefonen har förstört hela min koncentrationsförmåga” : Fem studenters upplevelser av mobiltelefonanvändning på Malmö Universitet

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Paulina Selmani; Zina Ismail Arif; [2022]
    Nyckelord :Mobile Phone Usage; Smart Phone; Students; University; Distraction; Tool; Dependance; Goals; Discipline; Applications; Mobiltelefon; mobiltelefonanvändning; studenter; universitet; distraktion; verktyg; mobiltelefonberoende; mål; disciplin; självdisciplin; applikationer;

    Sammanfattning : This study investigates students' experiences of mobile phone usage at Malmö University. The purpose of this study is to investigate how students use their mobile phones and if the usage has an effect on their education. LÄS MER

  5. 5. En studie i elevmotivation genom självreglerande lärande som metod för inlärning i moderna språk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Karina Wiebke Gehrke; [2022]
    Nyckelord :formative assessment; learner autonomy; Self-Determination Theory; motivation; language studies; language learner autonomy; SDT; intrinsic motivation; extrinsic motivation; learning motivation; self-regulation; student motivation; modern languages; language learning; formative feedback; self-regulated learning; effective learning; task level; process level; self-regulation level; feedback; long-term goals; learning goals; high school eligibility; curriculum; primary school; language choice; multilingual society; result-oriented curriculum; learning system; language skills; curriculum in modern languages; upper secondary school; motivation difficulty; motivation problem; German; lack of motivation; planning phase; implementation phase; self-reflection phase; metacognition; metacognitive strategy; metacognitive process; thought process; visible learning; controlled learning; autonomous self-regulation; sense of autonomy; social values; personal values; self-regulation style; identified regulation; integrated regulation; SDT; work method; self-reflection; goal setting; learning activity; formative; Motivation im Unterricht; Lernermotivation; Autonomie; Fremdsprachenunterricht; Formative Diagnostik; Lernerautonomie; Lernmotivation; Selbstregulation; Autonomie; Schülermotivation; moderne Sprachen; Sprachenlernen; formative Beurteilung; formatives Feedback; selbstgesteuertes Lernen; effektives Lernen; Freude am Lernen; Aufgabenebene; Prozessebene; Selbstregulationsebene; Feedback; Lernziele; Lehrplan; Grundschule; mehrsprachige Gesellschaft; ergebnisorientierter Lehrplan; Lernsystem; Sprachkompetenz; Lehrplan in Moderne Sprachen; Sekundarstufe II; Motivationsschwierigkeit; Motivationsproblem; Fach Deutsch; DaF; Motivationsmangel; Planungsphase; Umsetzungsphase; Selbstreflexionsphase; Metakognition; metakognitive Strategien; metakognitiver Prozess; Denkprozess; sichtbares Lernen; intrinsische Motivation; extrinsische Motivation; kontrolliertes Lernen; autonome Selbstregulation; Autonomiegefühl; soziale Werte; persönliche Werte; Selbstregulationsstil; identifizierte Regulation; integrierte Regulation; SDT; Arbeitsmethode; Selbstreflexion; Zielsetzung; Lernaktivität; lärandemotivation; självreglering; autonomi; elevmotivation; moderna språk; språkinlärning; formativ bedömning; formativ återkoppling; självreglerande lärande; effektivt lärande; glädje i undervisning; uppgiftsnivå; processnivå; självregleringsnivå; återkoppling; långsiktiga mål; lärandemål; gymnasiebehörighet; läroplan; språkvalslektion; grundskola; språkval; flerspråkig samhälle; resultatorienterad; lärosystem; språkkunskap; kursplan i moderna språk; högstadiet; motivationssvårighet; motivationsproblematik; tyska; motivationsbrist; planeringsfas; genomförandefas; självreflektionsfas; metakognition; metakognitiv strategi; metakognitiv process; tankeprocess; synligt lärande; inneboende motivation; yttre motivation; kontrollerad; autonom självreglering; extrinsisk motivation; intrinsisk motivation; autonomikänsla; sociala värden; personliga värden; självregleringsstil; identifierad reglering; integrerad reglering; SDT; arbetsmetod; självreflektion; målsättning; inlärningsaktivitet; formativ;

    Sammanfattning : Onödiga språkvalsbyten i moderna språk kan anses vara resultat av motivationsbrist kopplat till intrycket att glädje i språkvalsstudier inte leder till gymnasiebehörighet.  Denna studie ämnar undersöka och fördjupa kunskap om   a) samband mellan självreglering och elevmotivation, samt b) samband mellan glädje och motivation. LÄS MER