Sökning: "reklam kritik"
Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden reklam kritik.
1. Från kaos till kontroll? : Risker och kontroll med influencer-marknadsföring
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Influencers, vanligen associerade med varumärken de gör reklam för, kan publicera innehållsom möts av negativ kritik. Det kan spilla över på företaget de associeras med. Vid företagsökade användning av marknadsföring genom influencers har det blivit naturligt att anlita eninfluencer marketingbyrå (“byrå”) som mellanhand. LÄS MER
2. Slöjan i mångfadens ljus : En diskursanalys av hur svenska företag hanterar jämlikhetskritik
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/GenusvetenskapSammanfattning : Denna uppsats undersöker hur svenska företag hanterar jämlikhetskritik genom en analys av två parters kritiserade reklamkampanjer där kvinnor i sjal representeras. Jämlikhetens konflikt med kapitalismen är central och i studien behandlas frågor om makt, representation, genus och ras. LÄS MER
3. INFLUENCER MARKETING: Inspiration och rekommendation eller manipulation och överkonsumtion? - En kvantitativ studie om attityder till influencer marketing på Instagram.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka svenska, unga kvinnors attityder till reklam på Instagram med fokus på influencer marketing. Teori: Persuasion Knowledge Model, Social Influence Theory Metod: Surveyundersökning Material: Instagraminlägg från influencers och företag, svar från surveyundersökning som riktar sig till svenska kvinnor i åldrarna 16-25 år. LÄS MER
4. En kvalitativ bildanalys av influencer varumärkena CAIA och Rebecca Stella Beauty
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : Studiens mål och syfte handlar om att vi vill öka kunskap och förståelse kring hur varumärkena CAIA och Rebecca Stella Beauty väljer att marknadsföra olika produkter på i olika lanseringskampanjer. I koppling till mångfaldsperspektivet. LÄS MER
5. Landskapsarkitektens retoriska grepp i tävlingsvisualiseringar
Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)Sammanfattning : I deltagandet av arkitekttävlingar är visualiseringen det främsta verktyget för kommunikation. Hur vi väljer att ge form åt dessa påverkar chansen till vinst. För att ta reda på hur visualiseringar kan stärka tävlingsförslaget har jag utgått från konsten att övertyga. LÄS MER