Sökning: "genus företag"
Visar resultat 6 - 10 av 104 uppsatser innehållade orden genus företag.
6. Slöjan i mångfadens ljus : En diskursanalys av hur svenska företag hanterar jämlikhetskritik
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/GenusvetenskapSammanfattning : Denna uppsats undersöker hur svenska företag hanterar jämlikhetskritik genom en analys av två parters kritiserade reklamkampanjer där kvinnor i sjal representeras. Jämlikhetens konflikt med kapitalismen är central och i studien behandlas frågor om makt, representation, genus och ras. LÄS MER
7. Allting är bara tyg vi sätter på oss
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : I takt med det ökade intresset för könsneutralt mode har allt fler företag inkluderat könsneutrala modekollektioner i sina sortiment. Trots dessa framsteg visar modemarknaden fortfarande tydliga tecken på att vara präglad av könsbinaritet och traditionella könsnormer. LÄS MER
8. Lyssnande chefer - En kvalitativ studie om internt lyssnande ur ett genusperspektiv
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskapSammanfattning : Titel: Lyssnande chefer: En kvalitativ studie om internt lyssnande ur ett genusperspektiv. Universitet: Lunds Universitet, Campus Helsingborg, Institutionen för Service Management. LÄS MER
9. Razors for all humans? A multimodal social semiotic analysis of advertising stereotypes and gender performances
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikationSammanfattning : This paper aimed to investigate how advertising stereotypes can be challenged or reproduced and how gender is performed, in the context of an allegedly non-stereotypical company. In order to investigate this matter, we conducted a multimodal social semiotic analysis of the Swedish company Estrid, whose razor blades are communicated to all humans. LÄS MER
10. En studie om kvinnor i ledande positioner i en mansdominerad bransch
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Syftet med följande kandidatuppsats är att skapa förståelse för vad kvinnor i ledande positioner i mansdominerade branscher värderar hos en arbetsgivare, vilka utmaningar de stöter på i sin roll samt bidra med förslag på hur man kan attrahera fler kvinnor till dessa positioner. Denna undersökning anses viktig då kvinnor idag är underrepresenterade i dessa positioner trots att flertalet studier tyder på att jämställda ledningsgrupper är lönsamt för både individen, organisationen och samhället i stort. LÄS MER