Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Capabilities and partnership factors needed to offer product-service systems from a manufacturer-reseller perspective : A Case study of a European truck manufacturer in the Southeast Asian market

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :John Johansson Malm; Lukas Broman; [2023]
    Nyckelord :Capabilities; Partnership factors; Product-service system; Servitization; Manufacturer-reseller perspective; Kapabiliteter; partnerskapsfaktorer; PSS; Tjänstefiering; Tillverkare-återförsäljarperspektiv;

    Sammanfattning : Purpose: This study aims to examine what is needed by manufacturers and their resellers in thetruck manufacturing industry that wants to pursue a result-oriented PSS. More specifically, thisstudy aims to answer what capabilities are needed for the actors and address what partnershipfactor is needed for collaboration. LÄS MER

  2. 2. Balansen mellan tillit och kontroll : En studie av sektionschefer inom Arbetsförmedlingen och hur de balanserar tillit och kontroll i sitt arbete

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Emma Andersson; Tom Lazar; [2022]
    Nyckelord :New Public Management; trust-based governance; trust; control; Paradox theory; New Public Management; Tillitsbaserad styrning; Tillit; kontroll; Paradoxteori;

    Sammanfattning : Bakgrund: Den svenska offentliga sektorn har länge präglats av förvaltningsfilosofin New Public Management som associerats med bland annat resultatorienterad planering och kontroll. På senare år har en ny förvaltningsfilosofi introducerats, tillitsbaserad styrning och ledning, som komplement för att adressera vissa av New Public Management svagheter. LÄS MER

  3. 3. En studie i elevmotivation genom självreglerande lärande som metod för inlärning i moderna språk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Karina Wiebke Gehrke; [2022]
    Nyckelord :formative assessment; learner autonomy; Self-Determination Theory; motivation; language studies; language learner autonomy; SDT; intrinsic motivation; extrinsic motivation; learning motivation; self-regulation; student motivation; modern languages; language learning; formative feedback; self-regulated learning; effective learning; task level; process level; self-regulation level; feedback; long-term goals; learning goals; high school eligibility; curriculum; primary school; language choice; multilingual society; result-oriented curriculum; learning system; language skills; curriculum in modern languages; upper secondary school; motivation difficulty; motivation problem; German; lack of motivation; planning phase; implementation phase; self-reflection phase; metacognition; metacognitive strategy; metacognitive process; thought process; visible learning; controlled learning; autonomous self-regulation; sense of autonomy; social values; personal values; self-regulation style; identified regulation; integrated regulation; SDT; work method; self-reflection; goal setting; learning activity; formative; Motivation im Unterricht; Lernermotivation; Autonomie; Fremdsprachenunterricht; Formative Diagnostik; Lernerautonomie; Lernmotivation; Selbstregulation; Autonomie; Schülermotivation; moderne Sprachen; Sprachenlernen; formative Beurteilung; formatives Feedback; selbstgesteuertes Lernen; effektives Lernen; Freude am Lernen; Aufgabenebene; Prozessebene; Selbstregulationsebene; Feedback; Lernziele; Lehrplan; Grundschule; mehrsprachige Gesellschaft; ergebnisorientierter Lehrplan; Lernsystem; Sprachkompetenz; Lehrplan in Moderne Sprachen; Sekundarstufe II; Motivationsschwierigkeit; Motivationsproblem; Fach Deutsch; DaF; Motivationsmangel; Planungsphase; Umsetzungsphase; Selbstreflexionsphase; Metakognition; metakognitive Strategien; metakognitiver Prozess; Denkprozess; sichtbares Lernen; intrinsische Motivation; extrinsische Motivation; kontrolliertes Lernen; autonome Selbstregulation; Autonomiegefühl; soziale Werte; persönliche Werte; Selbstregulationsstil; identifizierte Regulation; integrierte Regulation; SDT; Arbeitsmethode; Selbstreflexion; Zielsetzung; Lernaktivität; lärandemotivation; självreglering; autonomi; elevmotivation; moderna språk; språkinlärning; formativ bedömning; formativ återkoppling; självreglerande lärande; effektivt lärande; glädje i undervisning; uppgiftsnivå; processnivå; självregleringsnivå; återkoppling; långsiktiga mål; lärandemål; gymnasiebehörighet; läroplan; språkvalslektion; grundskola; språkval; flerspråkig samhälle; resultatorienterad; lärosystem; språkkunskap; kursplan i moderna språk; högstadiet; motivationssvårighet; motivationsproblematik; tyska; motivationsbrist; planeringsfas; genomförandefas; självreflektionsfas; metakognition; metakognitiv strategi; metakognitiv process; tankeprocess; synligt lärande; inneboende motivation; yttre motivation; kontrollerad; autonom självreglering; extrinsisk motivation; intrinsisk motivation; autonomikänsla; sociala värden; personliga värden; självregleringsstil; identifierad reglering; integrerad reglering; SDT; arbetsmetod; självreflektion; målsättning; inlärningsaktivitet; formativ;

    Sammanfattning : Onödiga språkvalsbyten i moderna språk kan anses vara resultat av motivationsbrist kopplat till intrycket att glädje i språkvalsstudier inte leder till gymnasiebehörighet.  Denna studie ämnar undersöka och fördjupa kunskap om   a) samband mellan självreglering och elevmotivation, samt b) samband mellan glädje och motivation. LÄS MER

  4. 4. "Mitt mål är att vara dummast i rummet" - En kvalitativ studie om hur chefer i startups uppfattar sin roll som ledare

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Julia Pedersen; Louise Bernhoff; Sophie Svenningson; [2021]
    Nyckelord :Ledarskap; startups; management; medarbetare; “den stora ledaren”; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att nyansera kunskapen om ledarskap i startups genom att undersöka hur chefer i denna kontext uppfattar sin roll som ledare. För att uppfylla studiens syfte har semistrukturerade intervjuer genomförts. Studien är kvalitativ med en socialkonstruktionistisk utgångspunkt och en abduktiv ansats. LÄS MER

  5. 5. Det bör finnas en lägstanivå på kontroll och styrning för alla projekt : En kvalitativ studie om vilka effekter resultatstyrning har på biståndsarbetet

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Déogratias-William Girumugisha; Alvaro Orellana Valverde; [2020]
    Nyckelord :Biståndseffektivitet; resultatstyrning; Ideella föreningar; biståndsorganisationer; kostnadseffektivitet; resultatorienterade strategier; icke vinstdrivande företag;

    Sammanfattning : Inledning: Bistånd ger förutsättningar för att människor skall få lika möjligheter samt leva ett värdigt liv. Då majoriteten av biståndsverksamheter i Sverige bedrivs av skattemedel ställs stora krav på att kontrollera hur dessa pengar används. LÄS MER